До уваги отримувачів допомоги на дітей одиноким матерям та малозабезпеченим сім’ям
фінансова допомога матерям

Урядом відповідно до Закону України від 2 червня 2020 року № 646-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення соціальних гарантій для окремих категорій осіб» 22 липня 2020 року прийнято постанову Кабінету Міністрів України № 632 «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги» (далі – постанова № 632).

Постановою № 632:

1) затверджено Порядок обчислення середньомісячного сукупного доходу сім’ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, яким встановлено єдиний порядок обчислення середньомісячного сукупного доходу сім’ї (домогосподарств) для всіх видів соціальної допомоги та житлових субсидій, які надаються залежно від доходу сім’ї. Отже, обчислення цього середньомісячного сукупного доходу здійснюватиметься за єдиним принципом.

Відтепер, при розрахунку державної соціальної допомоги до середньомісячного сукупного доходу включатиметься розмір житлової субсидії та пільг на оплату житлово-комунальних послуг.

До середньомісячного сукупного доходу не включається державна соціальна допомога, для призначення якої обчислюється сукупний дохід, а саме: допомога на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які перебувають у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях, та в сім’ях опікунів (піклувальників), державна соціальна допомога, яка виплачується з надбавкою на догляд
за дитиною з інвалідністю підгрупи А, виплати особам, які брали участь
у проведенні операції об’єднаних сил, суми отриманих аліментів, тощо.

Розмір житлової субсидії та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива та скрапленого газу не враховується до середньомісячного сукупного доходу під час призначення житлової субсидії.

Для реалізації такого підходу запроваджується обмін інформацією з ДПС, Пенсійним фондом України та скасовується необхідність надання додаткових довідок про доходи від заявників. Крім того, при розрахунку доходу включатиметься розмір «чистої» заробітної плати (сума доходу без податку на доходи фізичних осіб).

Для працездатних осіб, які тривалий час не отримували доходи, встановлюється диференційована величина «умовного доходу» при розрахунку середньомісячного сукупного доходу.

2) затверджено нову редакцію Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, яким посилюється адресність надання державної соціальної допомоги. Основним принципом надання допомоги малозабезпеченим сім’ям визначено об’єктивність причин отримання низьких доходів або їх відсутності у непрацюючих працездатних членів. При цьому, в програмі допомоги малозабезпеченим сім’ям залишаються особи, які здійснюють догляд за дітьми до досягнення ними трирічного (шестирічного) віку та хворими дітьми, яким не встановлено інвалідність; за особою з інвалідністю  І чи ІІ групи, за дитиною з інвалідністю віком до 18 років, особи, які надають соціальні послуги з догляду, багатодітні сім’ї або одинокі матері;

3) передбачається впровадження мотиваційних заходів для тих одержувачів державної соціальної допомоги, які працевлаштувалися у період отримання допомоги. У разі працевлаштування таких осіб при черговому призначенні допомоги до сукупного доходу враховуватиметься лише 50 % отриманого доходу, що створить умови поступового переходу від отримання допомоги до самозабезпечення;

4) запроваджуються однакові адресні підходи при наданні державної допомоги малозабезпеченим сім’ям та допомоги на дітей одиноким матерям;

5) удосконалено порядки надання окремих видів державної допомоги, зокрема тимчасової державної допомоги на дітей, батьки яких ухиляються від сплати аліментів та допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім’ях шляхом:

визначення права на призначення тимчасової допомоги на підставі відомостей з Єдиного реєстру боржників про одного з батьків, який ухиляється від сплати аліментів;

поновлення виплати допомоги багатодітним сім’ям на період канікул.

Постановою № 632 також встановлено, що перерахунок допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, яка виплачувалася в січні – червні 2020 року, проводиться з 1 січня 2020 року у розмірі, що становить 2,5 розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, на дітей з інвалідністю, над якими встановлено опіку чи піклування, – 3,5 розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.

Звертаємо увагу, що з 1 липня 2020 року призначення і виплата державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям та допомоги на дітей одиноким матерям особам, у яких закінчився строк таких виплат у березні – червні 2020 року, здійснюється лише після подання нової заяви з необхідними документами та декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям та допомога
на дітей одиноким матерям особам, які звернулися за її призначенням  у липні – серпні 2020 року, призначається і виплачується починаючи з липня 2020 року.

При цьому, допомога на дітей одиноким матерям, яку призначено за умовами, що діяли до 30 червня 2020 року (включно), виплачується до закінчення строку її призначення.

Одержувачам державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям та допомоги на дітей одиноким матерям особам, у яких закінчився строк таких виплат у березні-червні 2020 року, для призначення соціальної допомоги  з 01.07.2020 рекомендуємо додати до 31.08.2020 заяву про призначення допомоги, декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, та документи необхідні для призначення допомоги, визначені законодавством.

Разом з тим, даною Постановою встановлені окремі умови, за яких допомога на дітей одиноким матерям, соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям та тимчасова державна допомога дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів не призначається, а саме:

  • Допомога на дітей одиноким матерям, соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям не призначається, якщо:

1) у складі сім’ї є працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, та не працювали, не проходили військової служби, не провадили підприємницької чи професійної незалежної діяльності, не здобували освіти за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, не зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні або як такі, що шукають роботу, сумарно більше ніж три місяці протягом періоду, за який враховуються доходи.

2) особи, які входять до складу сім’ї, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям, здійснили купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), транспортного засобу (механізму), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатили (одноразово) будь-які послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних згідно із соціальною нормою суму, яка на дату купівлі, оплати перевищує 50 тис. гривень;

3) у власності сім’ї є друга квартира (будинок), крім житла, яке розташоване на тимчасово окупованій території в Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, у населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, та у населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення, або житла, непридатного для проживання, що підтверджено актом обстеження технічного стану житлового приміщення (будинку, квартири);

4) у власності сім’ї є більше ніж один автомобіль, транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації, з дати випуску якого минуло менше ніж 15 років (крім мопеда і причепа).

При цьому не враховуються транспортні засоби, отримані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через органи соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля, а також транспортні засоби, придбані батьками ― вихователями дитячих будинків сімейного типу.

У разі, коли непрацююча працездатна особа працевлаштувалася або забезпечила себе роботою самостійно протягом шестимісячного періоду допомога на дітей одиноким матерям та/або допомога малозабезпеченим сім’ям, до сукупного доходу під час призначення таких допомог на наступний період враховується лише 50 відсотків доходу, отриманого у вигляді заробітної плати (грошового забезпечення), або доходу від підприємницької діяльності. Ця норма застосовується одноразово під час наступного звернення за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям та/або допомоги малозабезпеченим сім’ям.

Якщо непрацююча працездатна особа перебуває на обліку в центрі зайнятості як безробітна або така, що шукає роботу, більше ніж 12 місяців станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, та в шестимісячному періоді отримання допомоги на дітей одиноким матерям та/або допомоги малозабезпеченим сім’ям не працевлаштувалася, розмір такої допомоги під час наступного звернення за її призначенням зменшується на 50 відсотків, на наступний період ― на 75 відсотків. Така допомога під час наступного звернення призначається не раніше ніж через шість місяців після завершення її виплати.

  • Тимчасова державна допомога дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів не призначається, якщо:

1) дитина перебуває під опікою чи піклуванням або на повному державному утриманні. Якщо дитина, яка перебуває у відповідній установі (закладі) на повному державному утриманні, перебуває вдома під час літніх канікул або карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, така допомога призначається та виплачується за повні місяці такого перебування на підставі довідки закладу освіти про те, що дитина в цей час не перебувала на повному державному утриманні;

2) відсутні відомості про одного з батьків (платника аліментів) у Єдиному реєстрі боржників;

3) заявник у місячний строк не подав необхідних документів, які додаються до заяви.

Викладено у новій редакції Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям,.

Згідно з новою редакцією:

— заява та декларація вважаються такими, що не подані, у разі внесення не у повному обсязі відомостей про членів малозабезпеченої сімʼї (прізвище, ім’я та по батькові, сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України чи іншого документа, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).

— максимальний розмір державної соціальної допомоги не може перевищувати розміру прожиткового мінімуму для малозабезпеченої сім’ї.

Доповнено перелік умов, за яких виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється. Зокрема, у разі виявлення, що непрацююча працездатна особа фактично не здійснювала догляд за особою, яка досягла 80-річного віку, або не надавала соціальних послуг з догляду відповідно до законодавства у зв’язку з перебуванням за кордоном сукупно більше ніж 60 днів протягом періоду отримання державної соціальної допомоги, ― з місяця, наступного за місяцем, у якому надійшла інформація з Держприкордонслужби.

Заступник начальника –

начальник відділу управління соціального захисту населення

районної державної адміністрації

Іван ВАРЧУК