Уроки просто неба: як проходить незвичайне навчання у нових реаліях шкіл Сокирянщини (ФОТО)

Початкова школа – школа радості. У ній має бути цікаво вчитися і цікаво вчити. Без інтересу, без внутрішньо мотивованого і стимульованого прагнення до знань школа не існує. У житті навчального закладу немає ідеального учня, є різні підходи до його виховання та навчання. Енергія дитинства невичерпна, треба лише вміти направляти її в потрібне русло. Необхідно йти від реальних індивідуальних здібностей дитини, приймаючи її такою, якою вона є. Від того, як протікає життя дітей в школі, особливо в початковій, залежить благополуччя майбутнього людини. Ми добре розуміємо, що кожен вік унікальний, своєрідний, тому й кожна сходинка освіти має свої особливості.

COVID-19 уніс корективи в навчальний процес, учні та вчителі навчаються по-новому.

У дітей закінчились канікули, промайнуло веселе літо, і настала осінь – пора навчання. Стартував новий, довгоочікуваний і хвилюючий, 2020/2021 навчальний рік.

Для учнів початкових класів Сокирянського району навчання розпочалося  в умовах пандемії. Проте свою радість чи сум від початку навчання школярі не можуть приховати. Не більше 20 учнів у класах, уроки на свіжому повітрі, харчування позмінно, постійна дезінфекція приміщень, – це далеко не всі вимоги, які висунуло Міністерство освіти та науки України для початку навчального року. В ЗЗСО  закритий доступ всім стороннім особам, у тому числі батькам учнів. Щоранку весь персонал проходить температурний скринінг.

Це все реалізовують школи Сокирянського району. На керівників ЗЗСО та класоводів покладена велика відповідальність за дотримання карантинних вимог. Умови навчання у школах відтепер залежать від того, до якої карантинної зони віднесено регіон. Нам би теж хотілось, щоб ми належали до «зеленої» зони, але відповідно до рекомендацій, розроблених МОН, наш район знов у «помаранчевій» зоні. Міністерство охорони здоров’я оновило правила навчання у школах в умовах карантину через пандемію COVID-19. Зокрема, учні 1-4 класів у своїх класних кімнатах можуть не носити маски.

Адміністраціями закладів було  сплановано розклад так, аби учні мали змогу більше часу проводити поза стінами навчальних приміщень.

Замість звичних класів – шкільне подвір’я чи спортивні майданчики. Через коронавірус у школах активно приживається новація – уроки на свіжому повітрі. І вчителі, і учні в Сокирянському районі уже відчули переваги таких занять. Тепер змагаються за галявини під деревами. Класоводи, прислухаючись до рекомендацій, щодня на  свіжому повітрі проводять виховні години та уроки фізкультури, мистецтва, літературного читання, «Я досліджую світ», української мови, іноземних мов тощо.

Уроки під відкритим небом педагоги практикували завжди, але наразі це дуже актуально. На шкільних подвір’ях займаються дітки. Одна група – з одного боку подвір’я, інша – з іншого. На вулиці діти працюють у різних зонах, заняття проводяться в цікавій формі. Аби запобігти скупченню дітей класоводи установ розмітили кольорові доріжки, які сприяють дотриманню дистанції учнями. На шкільних подвір’ях розміщені парти, за якими діти за потреби можуть виконувати письмові завдання.

Такі уроки більш динамічні, сприяють розвитку творчої уяви школярів, а вчителі планують уроки цікаво, але дотримуючись вимог проведення занять, хоча і незвичайних.

Свого часу Василь Сухомлинський заохочував педагогів проводити уроки на природі, адже це, на його думку, не лише сприяє всебічному розвитку дитини, але й розвиває спостережливість, формує науковий світогляд, виховує любов до всього живого і, власне, до самого життя.

Перебування на свіжому повітрі не менше 2-3 годин на добу зміцнює організм, нормалізує нервову систему, розвиває пам’ять та уяву.

Учителі початкової школи закладають фундамент дбайливого ставлення дітей до довкілля, виховують емоційно позитивне сприйняття природи.

На думку педагогів, такі уроки – це і перевірка на зосередженість, бо на вулиці багато що відволікає. А ще, переконують – завдяки свіжому повітрю діти краще сприймають матеріал. «Тут необов’язково сидіти у масках, тут свіже повітря, тому легше думається і, зазвичай, на свіжому повітрі самостійні не проводять» –, наголошують вчителі.

Змінити шкільні приміщення на «зелені» класи довелося через загрозу коронавірусу. Доки на вулиці вчаться – класи провітрюють. Учителі знайшли переваги і для програми навчань.

Діти мають можливість не лише подивитися в зошит, а ще і роздивитися, що навколо них, тобто йде інтеграція навчання із навколишнім світом, наприклад: пролетів метелик – хто це пролетів, чому, до якого класу він належить, – тобто поєднання предметів і підсилення вивчення.

На подвір’ї проводять уроки, які не потребують дошки чи додаткових гаджетів, що є у класах. Яке заняття стане «зеленим» – вирішують учителі. Зважають на погоду.

Зараз – перші уроки, вони вступні, в основному, теоретичний матеріал, тому проводяться на свіжому повітрі.

Поки використовують для занять усі зручні та затінені майданчики біля школи. Але це дало поштовх і для облаштування справжніх класів на вулиці.

Вчителі планують проводити «зелені» уроки і після завершення спалахів коронавірусу. А для початкових класів уже розробили спеціальні програми пізнавальних інтерактивів на свіжому повітрі.

Незважаючи на всі перешкоди, відділом освіти Сокирянської РДА вжито ряд конкретних заходів щодо забезпечення належного функціонування освітньої галузі.

Дорогі учні, батьки, колеги! Бажаємо всім набратися терпіння. У наших силах зараз тримати цей виклик часу і продовжувати свою роботу: вчителям – учити, учням – навчатися, зростати, а батькам бажаємо щоденно відчувати гордість за своїх дітей, радіти їхнім успіхам.

Новий 2020/2021н.р. стартував. Хай він буде щасливим, цікавим і безпечним для кожного з нас!

Зрештою, в  кінцевому результаті,  ми отримаємо задоволення: і учні, і вчителі,  пригадавши методику викладання уроків під  «відкритим небом» великого педагога В. О. Сухомлинського.

 

Ірина ДІДИК,

в.о консультанта

Центру професійного розвитку педагогічних працівників