Чорна п’ятниця
CHorna-piatnytsia-2

Чорна п’ятниця (Black-Friday) відома у всьому світі як день шалених знижок напередодні різдвяних свят. Походить зі Сполучених Штатів Америки та є наступним днем після загальнонаціонального свята – Дня подяки. Ще вночі покупці шикуються у довжелезні черги до магазинів по всій країні, щоб скористатися найбільшими в сезоні святковими знижками. Чорною називають останню п’ятницю осені.

В останні роки ідея чорної п’ятниці перетнула межі США та широко використовується в маркетингових цілях в багатьох країнах світу. Адже перед Різдвом та Новим роком покупці активізуються, тому магазини прагнуть «увірвати свій шматок» і заохочують покупців цікавими святковими знижками. До слова, знижки пропонують не тільки роздрібні магазини, але й фірми та компанії, що надають різноманітні послуги.

Та якщо ідея з передсвятковими знижками для всіх зрозуміла, то питання про те, звідки взявся сам термін «чорна п’ятниця» залишається для багатьох відкритим.

Вперше чорною п’ятницею назвали аж ніяк не вигідні передсвяткові знижки, а велику фінансову кризу, коли в вересні 1869 року обвалився американський ринок золота. До фінансового краху призвели дії двох фінансистів з Волл-стріт: Джим Фіск та Джей Гулд домовились закупити у держави велику кількість золота, аби перепродати його по вищій ціні та отримати надприбуток.

Проте однієї вересневої п’ятниці їхня змова стала відомою для широкого загалу, на що фінансові біржі відреагували різким падінням. Внаслідок цього всі учасники ринку: від магнатів з Волл-стріт до звичайних фермерів, зазнали великих фінансових втрат.

Офіційна версія про масовий шопінг, що відбувається після Дня подяки, поєднує назву чорної п’ятниці з записами продавців. Річ у тім, що компанії записували свої збитки червоним кольором, а прибутки – чорним.

Оскільки після тривалого періоду «червоних» записів, у п’ятницю перед різдвяними святами ситуація кардинально змінювалася. Продавці виходили у прибуток, про що свідчили «чорні» записи у облікових книгах.

ЦІКАВІ ФАКТИ

  • Словосполучення «Чорна п’ятниця» вперше з’явилося в американському журналі з менеджменту. Там говорилось про лікарняні, які службовці брали на цей день, щоб зробити покупки. Такі масові випадки негативно впливали на продуктивність підприємств. Але остаточно термін прижився завдяки великим пробкам, які фіксувалися у поліцейських протоколах.
  • Спочатку деякі працівники торгівлі пропонували назвати розпродаж «Великою п’ятницею». Але бухгалтери ненавмисно змінили термін через особливості заповнення документів. На початку XX століття для спрощення сприйняття бухгалтерські документи заповнювалися різнокольоровими чорнилами: прибутки – темним кольором, а збитки – червоним.
  • Черги перед великими торгівельними центрами напередодні розпродажу досягають декількох тисяч людей. Перед деякими супермаркетами навіть ставлять намети, в яких живуть по декілька діб. Були зафіксовані випадки спроб заночувати у туалетах або технічних приміщеннях магазинів, щоб першими попасти у чергу.
  • Доведено, що в США кількість покупців у «Чорну п’ятницю» щорічно складає приблизно 150 млн чоловік. Кожен з них витрачає не менше 300 доларів. А найбільша зафіксована черга включала в себе понад 3000 осіб.
  • Щороку у цей день фіксується декілька травм і навіть смертельних випадків. Частіше страждають продавці та консультанти торгівельних залів. Люди з метою отримання бажаних покупок застосовують газові балончики, починають бійки, а іноді й використовують вогнепальну зброю.

Чорна п’ятниця – день, коли споживачі залишають в магазинах в рази, а то й десятки разів більше грошей, ніж в будь-який інший день. І це не вигадки, саме такі цифри показують результати досліджень.

В деяких країнах люди беруть відгули, йдуть на лікарняні, щоб вибрати подарунки до Різдва за зниженими цінами. Підігрівають активність покупців привабливі гасла, що обіцяють до 70-90% знижок.

Щорічно Black-Friday.Global проводить детальні дослідження, що стосуються продажів, актуальних товарів та поведінки покупців в день шалених знижок. Якщо спиратися на середні показники, то в останню п’ятницю листопада спостерігається різкий стрибок продажів у порівнянні зі звичайними днями. Так, в Сінгапурі та Швеції активність покупців зростає аж на 500%, у Туреччині – на 600%, в Бразилії – на 800%, а в Австралії ця цифра сягає аж 3000%.

Слід відзнатити, що ці показники з кожним роком тільки збільшуються.

Найбільше витратили грошей в Black Friday за 2018 та 2019 рр. мешканці Європи та Північної Америки. Це швидше за все зумовлене тим, що знижки в цих країнах по-справжньому шалені. Водночас невеликі суми планують витратити в цей день мешканці країн Азії – Малайзії, Філіппін, Пакистану тощо.

Вперше в українських магазинах термін Black Friday з’явився в 2010-х роках. З кожним роком популярність свята шопоголіків стрімко зростала. Працівники Black-Friday.Global провели опитування в 2018 році серед українців, яке показало, що:

  • 88% наших співвітчизників знають, що таке «Чорна п’ятниця», проте не всі поінформовані про точну дату цього дня.
  • 38% покупців в нашій країні планують покупки на Black Friday.
  • 3-4% придбаних товарів припадає на 1-го учасника події.

В день розпродажів українці найбільшу перевагу віддають одягу, взуттю, електроніці, побутовій техніці та косметиці.

Хоча на чорну п’ятницю вирують шалені знижки, люди продовжують ходити на роботу. В деяких країнах, де товари або послуги можна дійсно придбати надзвичайно вигідно, люди відпрошуються з роботи, беруть відгули, лікарняні. Так вони отримують можливість придбати товари за смішними цінами.

Надзвичайне навантаження у цей день лягає на плечі співробітників торгівлі, які не тільки не можуть взяти відгул у Чорну п’ятницю, але й повинні обслуговувати в кілька разів більше покупців, ніж в звичайний робочий день.

Для того щоб продовжити споживчу активність у сфері електронних товарів був створений ще один день знижок, який в народі назвали кіберпонеділком.

Попри те, що магазини відкриваються в п’ятницю вранці, справжні шопоголіки займають чергу ще ввечері, адже саме першим покупцям пропонуються найцікавіші знижки. Кожен намагається потрапити до прилавку першим, що призводить до неадекватної поведінки. Так, на одному з розпродажів оскаженілі покупці затоптали працівника магазину.

У 2011 році в США, один з покупців, заради приставки XBOX, застосував перцевий балончик в натовпі, через що 20 відвідувачів отримали медичну допомогу.

Організатори «Чорних п’ятниць» переконливо просять людей вести себе адекватно і залишатися з холодним розумом. Варто розуміти, що у кожної торгової мережі, крім «Чорної п’ятниці» протягом року відбувається безлічі інших розпродажів, на яких конкуренція між покупцями суттєво менша.