Головне – не забувати, що завдання органів місцевого самоврядування – працювати на благо людей
101145207_168998641308422_8347629223107624960_o

Вже майже півстоліття громади Сокирянського району та міста Новодністровськ перебувають  атмосфері дружніх відносин та добросусідства. Нас пов’язують спільні  соціально-економічні проекти та територіальні і історичні  традиції і напрями діяльності . У складних ситуаціях ми завжди намагались підтримати один одного та спільно долучались до вирішення складних проблем. Десятиліттями відчувалась ця єдність, яка дала чимало зразків позитивного вирішення і нагальних проблем і перспективних завдань.  Співпраця у нашому регіоні – це ніби усталена константа всіх успіхів і звершень. Адже все, що є, чим гордимось,  – виконане разом.  Тому  нас відверто вражає  нинішня позиція окремих керівників Новодністровської міської ради, спрямована на розпалювання ворожнечі між населенням, перекручування та викривлення фактів. Безглуздо-безперспективну роль почали виконувати окремі особи…

Жителі краю, як ніхто інший, знають як все починалось. У 1973 році було підписано наказ про створення дирекції Дністровського гідровузла. Тоді на території Сокирянського району почалось будівництво важливого для країни енергетичного об’єкта – Дністровського гідроенергетичного каскаду. Початку будівництва передувало виселення людей з територій населених пунктів, які потрапляли під затоплення. Жителі сіл Ожеве, Василівка, Братанівка, Кормань, Волошкове, Непоротове змушені були залишити свої домівки і переїхати до нових місць проживання. Внаслідок зведення об’єктів Дністровського каскаду понад 2600 жителів цих сіл були  виселені, 3613 га сільськогосподарських угідь – затоплені, а вони мали бути розпайовані та перейти у власність людей. В результаті ці громадяни користуються земельними паями, розміри яких у 1,5-2 рази менші,  ніж у інших населених пунктах.

Село Молодове взагалі було стерте з лиця землі, а разом з ним вода поховала унікальні археологічні пам’ятки, які мали високу історичну цінність. Відтак на теренах Сокирянського району виросли потужні енергетичні об’єкти стратегічного значення.

Зрозуміло, що функціонування таких потужних електростанцій, де працює величезна кількість людей, передбачає сплату податків, які є значним аргументом у формуванні бюджету. Враховуючи податкову базу міста Новодністровськ, а також той факт, що на його території зареєстровані Дністровська ГЕС та Дністровська ГЕС-1, а також підприємства, які здійснюють будівництво та обслуговування діяльності електростанцій, щороку до бюджету міста сплачуються значні суми коштів. Варто зауважити, що лише енергетичні підприємства, які зареєстровані на території міста Новодністровськ та здійснюють свою діяльність в межах Сокирянського району, у 2019 році сплатили до бюджету міста понад 41 мільйон гривень, при чисельності населення понад 10 000 осіб, а Дністровська ГАЕС сплатила до бюджету району, де проживає понад 42 тисячі громадян, трохи більше 15 мільйонів гривень. Незважаючи на те, як приєднали села згідно нового, чинного перспективного плану, податки від гідроелектростанцій та підприємств, які їх обслуговують, і надалі будуть надходити до бюджету міста Новодністровськ, бо сплачуються вони за місцем реєстрації установи. Тому твердження Новодністровської міської ради, що місто втратить засоби для існування,  – не відповідають дійсності.

Агресивну позицію Новодністровської міської ради можна пояснити. Якщо б до них приєднали таки придністровські села, окрім Дністровських ГЕС та ГЕС-1, які вже сплачують податки до бюджету міста, фінансові ресурси також будуть надходити і від Дністровської ГАЕС, яка зареєстрована в селі Василівка.

Щорічно з бюджету міста Новодністровськ вилучалось 1-1,5 мільйона гривень податкових надходжень, які сплачувались підприємствами ГАЕС, ГЕС та ГЕС-1. При здійсненні Міністерством фінансів формульного розрахунку по Новодністровській міській раді було вирахувано перевищення середнього показника надходження податку з доходів фізичних осіб на 1 жителя, ніж в середньому по Україні. Це означає, що податків до бюджету надходило більше, ніж в місті було людей. В результаті цього, Міністерством фінансів України запропоновано вилучати перевищення доходів з бюджету міста Новодністровськ, що і було зроблено у 2015-2017 роках, аж поки у 2018 році  адресу Дністровської  ГАЕС не перереєстрували у село Василівка. Після цього надлишкові кошти з бюджету міста не вилучались, оскільки вони надходили до районного бюджету і спрямовувались на розвиток об’єктів соціальної і культурної сфер, а також інфраструктури, якими користуються як жителі району, так і міста Новодністровськ.

Якщо б до Новодністровська приєднали придністровські села, так як цього прагнули тамтешні чиновники, податки від Дністровської ГАЕС знову повернулися б до  бюджету міста. Однак, у такій ситуації вони не вилучалися б, тому що за рахунок жителів сіл збільшиться кількість населення і податкові надходження залишаться. Тож чи не можна вважати, що така ситуація вкрай несправедлива по відношенню до жителів району, особливо тих сіл, які постраждали від затоплення територій внаслідок будівництва енергетичних станцій.

Села Сокирянського району ніколи не фінансувались і не будуть фінансуватись за залишковим принципом. За останні роки практично в кожному  населеному пункті, в тому числі , і в селах Василівка, Білоусівка, Ожеве, Ломачинці зроблено великий внесок у розбудову та переоснащення закладів загальної середньої освіти, дошкільних навчальних закладів, установ культури та соціального захисту, благоустрою території та розвитку інфраструктури.

Тобто, місцева влада мала і має у прерогативі – справжні інтереси людей, які й довірили їм  пости, найняли на роботу…

А робота будь – якого органу місцевого самоврядування має здійснюватись виключно в інтересах громади. Безпосередньо на це спрямована діяльність представників влади району. В умовах проведення реформ, а також підготовки до проведення чергових виборів, основне завдання органів влади на місцях – не забути про своє призначення – працювати на благо людей і діяти в їх інтересах.

Нам всім час зрозуміти, що основний пріоритет – зберегти те, що ми маємо. Не дозволити зруйнувати надбання, які спільними зусиллями ми всі разом роками будували. Не варто забувати, яку ціну заплатили жителі сіл, які змушені були покинути свої землі і домівки, внаслідок будівництва підприємств Дністровського каскаду. Ці люди також мають право висловити свою думку і бути почутими.

Утворення на території Сокирянського району великої спроможної територіальної громади диктується вимогами часу. Як свідчить практика останніх років, дуже часто в процесі вирішення різних, важливих для жителів району питань, виникає незрозумілий супротив та перешкоджання зі сторони голів об’єднаних територіальних громад. Це стосується і фінансування лікарні, і закладів загальної середньої та позашкільної освіти, і надання соціальних послуг населенню, і придбання ліків онкохворим та інсулінозалежним громадянам. Часто люди стають заручниками ситуації, коли їх життя і здоров’я залежить від рішення однієї людини, яка не може дати лад своїм амбіціям. Тільки велика громада спроможна утримувати важливі об’єкти соціально-культурної сфери, вирішувати  для людей основні питання. Про це тисячний раз говорилось у різних діалогах, а віз і нині там… Перспективний план, у якому є основоположним принцип великих громад, чому ?… не задовольняє окремих посадовців ? Де логіка ?!