Про землі над Дністром, розвиток туризму і «щиру» любов «псевдопатріотів» до Сокирянського краю

«Соковиту сенсацію» більше схожу на бажання видати бажане за дійсне вже кілька днів можуть спостерігати користувачі соцмереж. Звичайно ми не могли залишитись осторонь такого важливого питання, тим більше, що воно стосується нашої рідної Сокирянщини.

Так от. Днями, кілька буковинських інтернет сторінок поширили, на їхню думку, «сенсаційну» заяву стосовно бажання від дерибанити на березі річки Дністер понад 23 гектари землі. Як йдеться у повідомленнях, надійне джерело – (@ Ігор Нажига стверджує, що земля, яку намагаються «вивільнити» наближена до Ломачинців і звичайно, у підтвердження своїх слів автори допису надали «беззаперечний доказ» – лист Сокирянської міської ради, якому вже понад пів року.

Доказова база дописувачів, яка ґрунтується на листі, якому вже більше 6 місяців, наштовхнула нас на сумніви щодо достовірності і правдивості висловлених суджень. Отож, аби розібратись у ситуації, що викликала таку «небайдужу» реакцію у буковинських журналістів і політологів ми звернулись до першоджерела – Сокирянської міської ради, прихопивши із собою звичайно ж «залізний аргумент», що підтверджує схему дерибану землі – лист шестимісячної давності.

Однак спершу давайте розберемось, що ж то за проект такий «Dnister canyon» під реалізацію заходів якого і пропонується виділити славнозвісну земельну ділянку площею 23,4 га.

З відкритих для загального доступу джерел знаходимо інформацію, що 33 громади з 4 областей України – Івано-Франківської, Чернівецької, Тернопільської та Хмельницької – підписали договір про муніципальне співробітництво. Ці громади знаходяться на території Дністровського каньйону і планують розвивати спільно туристичний напрямок. Саме розвитковому потенціалу громад було присвячено тематичний форум Dnister Canyon, який відбувся 14 липня 2021 року в селі Михальче, Городенківської територіальної громади, Івано-Франківської області.

Під час Форуму громади-учасниці, в тому числі і Сокирянська територіальна громада, підписали Договір про міжмуніципальне співробітництво в рамках реалізації спільного проекту з розвитку туризму «ДНІСТРОВСЬКИЙ КАНЬЙОН». Проект дасть можливість громадам спільно залучати кошти державного бюджету, міжнародну технічну допомогу, брати участь у проектах транскордонного співробітництва та Європейського Союзу, дозволить розвивати економіку, відновлювати інфраструктуру, створювати нові робочі місця та покращувати рівень життя в Придністровських громадах.

23 липня 2021 року підписаний громадами Договір про міжмуніципальне співробітництво зареєстровано в Мінрегіоні. «DNISTER CANYON» – це гарний приклад переваг децентралізації», – зазначив безпосередньо Міністр розвитку громад та територій Олексій Чернишов в ході зустрічі, яка відбулась під час реєстрації договору з головами громад з кожної з чотирьох областей. До речі, Сокирянський міський голова Василь Козак також був присутній на вказаній зустрічі. Міністр розвитку громад та територій, зокрема зауважував, що Дністровський каньйон визнано одним із чудес України, однак, на жаль, на його територіях є низка проблем, зокрема – застаріла або взагалі відсутня туристична інфраструктура, неналежний стан екосистем тощо. У повідомленнях на урядових ресурсах йдеться про те, що цей проект знаходиться у фокусі уваги Уряду і, зокрема, Прем’єр-міністра Дениса Шмигаля.

Ну й дійсно, потужний проект, який передбачає розвиток туризму, залучення інвесторів, створення нових робочих місць – чим погана ідея? Але, Міністр Олексій Чернишов наголосив головам громад на тому, що громадам необхідно готувати чіткі конкретні проекти, а разом із тим і проектно-кошторисну документацію задля визначення вартості впровадження планів та, відповідно, залучення коштів. А як же готувати проектно-кошторисну документацію якщо земля, на якій планується розмістити рекреаційні зони, перебуває у державній власності, а реалізатором проекту має бути громада? Тому, мабуть і виникла необхідність передати земельну ділянку у комунальну власність, тим більше, що ще при розробці Схеми планування Сокирянського району на цій ділянці передбачалось розташувати об’єкт рекреаційного призначення. Зауважимо, що ця Схема була розроблена та затверджена у 2020 році. Вона містить рішення з функціонального зонування території за видами переважного використання, планувальної організації, взаємопов’язаного комплексного розміщення основних об’єктів рекреації, промисловості, транспорту та інженерної інфраструктури, захисту населених пунктів від небезпечних геологічних і гідрогеологічних процесів, охорони навколишнього природного середовища, охорони нерухомих об’єктів культурної спадщини.

Розробляв документ Український державний науково-дослідний інститут імені Ю.М.Білоконя. Схема розроблена з урахуванням діючих Державних будівельних норм України. Окрім процедури громадського обговорення, документ пройшов погодження архітектурно-містобудівної ради при управлінні містобудування та архітектури Чернівецької обласної державної адміністрації. Мало того, Схема планування Сокирянського району має позитивний висновок, за результатами експертизи здійсненої Державним підприємством «Державний науково-дослідний та проектно-вишукувальний інститут «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ». Тобто, документ має всі можливі, передбачені законом, погодження, дозволи та експертизи.

Отож далі, 03 листопада, на базі Агенції регіонального розвитку Чернівецької області відбулась робоча зустріч щодо впровадження проєкту «DNIESTER CANYON», до якої долучились представники органів місцевого самоврядування із Чернівецької області, в тому числі і Сокирянської територіальної громади, а також Івано-Франківської, Хмельницької та Тернопільської областей. В ході зустрічі презентовано та обговорено Концепцію «DNIESTER CANYON, мережу рекреаційно-туристичних маршрутів, а також проект Державної програми розвитку громад Дністровського каньйону на 2022-2027 роки. До проекту зазначеної програми також увійшли туристичні об’єкти, які планується реалізувати на території Сокирянської громади. Зокрема, один із об’єктів планувалось розташувати на земельній ділянці в селі Ломачинці. Варто зауважити, що Схемою планування території Сокирянського району на вказаній земельній ділянці передбачено будівництво об’єктів рекреаційного призначення. Звідки нам це стало відомо, запитає свідомий читач чи об’єктивний аналітик? Відповідь дуже проста – з того самого листа, який став «залізним аргументом» на користь так званого «дерибану землі» на Сокирянщині. Бо ж «надійні джерела», які надали для загального доступу документ чомусь не надали додаток до нього, який був на зворотній стороні. Або ж «незаангажовані» небайдужі борці за правду не захотіли ту Схему, що додавалась до листа, побачити.

Нам також цікаво, чому «надійні джерела» не надали решту листів, які надсилала Сокирянська міська рада, в тому числі і до Чернівецької обласної державної адміністрації, щодо здійснення поділу земельної ділянки державної власності за №7324085500:05:001:0438 площею 504,7406 га, виділивши земельну ділянку орієнтовною площею 23,4 га, яка як уже зазначалось раніше згідно Схеми планування території Сокирянського району була передбачена для будівництва об’єктів рекреаційного призначення, з метою її подальшого вилучення у комунальну власність Сокирянської територіальної громади та використання за призначенням, шляхом передачі права оренди через відкритий аукціон.

Отож, з наданих нам Сокирянською міською радою документів виявляється, що дійсно 04 листопада, з метою створення належних умов для розвитку туристичної інфраструктури та реалізації заходів, визначених проектом Державної програми розвитку громад Дністровського каньйону на 2022-2027 роки, міською радою надіслано Державному підприємству «Сокирянське лісове господарство» листа № 03-10/2151 щодо здійснення поділу вказаної земельної ділянки з усіма необхідними документами та обґрунтуванням, в тому числі і витяг зі Схеми планування території Сокирянського району, якого чомусь ні автори дописів, ні «достовірні джерела» побачити не змогли.

З відповідним листом за номером 03-10/3019 від 30.12.2021 року Сокирянська міська рада також зверталась до Чернівецької обласної державної адміністрації, де обґрунтувала необхідність здійснення поділу вказаної вище земельної ділянки та подальшої її передачі у комунальну власність Сокирянської територіальної громади для потреб рекреації. До листа також додавалась Схема планування території Сокирянського району, в якій земельна ділянка передбачена під впровадження об’єкту туристичного призначення. Цього листа чомусь також ніде не видно і про нього нічого не йдеться, так само як не йдеться ніде й про низку інших листів з якими до Чернівецької ОДА неодноразово зверталось Державне підприємство «Сокирянське лісове господарство».

Та питання тут зовсім в іншому. Яке чомусь не спало на думку ні «псевдопатріотам Сокирянщини», які так свято дбають про інтереси громади, ні будь-кому іншому. А полягає воно в тому, чому проект, який перебував під особливим контролем Уряду і безпосередньо Прем’єр-міністра, який є гарним прикладом переваг такої важливої реформи децентралізації, понад пів року ігнорувався керівництвом Чернівецької ОДА і лише в умовах війни чомусь став «документом з надійних джерел»? Чому на жодне звернення Сокирянської міської ради так і не було надано жодної відповіді? Ні негативної, ні позитивної. Якщо «надійні джерела» вбачають у надісланому запиті, який власне і спричинив таку бурхливу реакцію, склад злочинних схем то чому не було надано відповідь аргументовану в рамках закону, або не було направлено лист до відповідних правоохоронних органів? Питань, як бачимо, більше ніж відповідей. І більшість з них – риторичні чи не так?

Та хай як би там було, а як то кажуть – собаки гавкають, а караван іде?